kala-tamin دلایل سقوط NETSCAPE و درسهایی برای گوگل


دلایل سقوط NETSCAPE و درسهایی برای گوگل



دلایل سقوط NETSCAPE و درسهایی برای گوگل

کارشناسان می گویند گوگل به هیچ وجه نباید مایکروسافت را دست کم بگیرد.

ده سال از وقتیکه مرورگر پیشروی اینترنتی یعنی نت اسکیپ بد شانس کار خود را شروع کرده هست می گذرد و داستان صعود و افول اون مقایسه های غیر قابل اجتنابی را در مورد گوگل محبوب بر می انگیزاند.

همانند نت اسکیپ گوگل موفقیت گسترده ای در ورود به بازار سهام داشته هست و از یک تکنولوژی غالب برای بهبود هستفاده از اینترنت هستفاده کرده هست و در نتیجه مورد هدف مایکروسافت برای ضربه زدن برنامه گرفته هست همان گونه که نت اسکیپ چنین شرایطی را داشت.

اگرچه امروز شرایط بسیار متفاوت از وقت نت اسکیپ در دهه گذشته هست اما گوگل می تواند برای مبارزه با غول نرم افزاری دنیا یعنی مایکروسافت نکاتی چند را با نگاهی به گذشته مرورگر نت اسکیپ و نقایص اون درس بگیرد و برای سالهای آتی خود مورد توجه برنامه دهد.

استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت صراحتا برنامه شرکت خود را برای ضربه زدن به گوگل همانند متصدیان نت اسکیپ در دهه 1990 بیان کرده هست.
سپس اینکه مرورگر نت اسکیپ میلیونها کاربر را در سراسر دنیا به خود جذب کرد با برنامه دادن INTERNET EXPLORER در سیستم عامل ویندوز خود توسعه گران مرورگر را مجبور کرد که برای مدلهای جدید تجارت از این مرورگر هستفاده نمايند.
سرانجام AMERICAN ONLINE نت اسکیپ را خریداری کرد و تکنولوژی این مرورگر حالا در مرورگر کد باز فایرفاکس مورد هستفاده برنامه گرفته هست که می خواهد در مقابل IE مایکروسافت قد علم کند.

اخیرا بالمر در مورد مبازره بر علیه گوگل در بازار موتورهای جستجو فرمود :"ما چه می خواهیم؟ بیش از چیزی که دیگران می خواهد؟ ما در حال سرمایه گذاری هستیم.
ما در قسمت تحقیقات و توسعه سرمایه گذاری خواهیم کرد.
ما در بخش فروش و بازاریابی و تبلیغات سرمایه گذاری می کنیم.
ما هر کاری را که منجر به این پیروزی در صحنه رقابت با گوگل شود انجام خواهیم داد.

در فضای موتورهای جستجو

بعید به نظر می رسد که مایکروسافت بتواند در آینده ای نزدیک موقعیت گوگل را بدست آورد.
بر پايه داده های که این هفته توسط HITWISE یک شرکت تحقیق بازار اونلاین منتشر شده هست گوگل ادعا می کند که 59.2 % کل جستجوهایی که توسط موتورهای اصلی جستجو در جولای 2005 انجام گرفته هست متعلق به این شرکت می باشد.
همچنین در یک سال گذشته 14 % در هر سهم رشد داشته هست.
بر خلاف گوگل سایت جستجوی MSN تنها توانسته هست 5.5 % جستجو ها را در وقت مشابه به خود اختصاص دهد که این سهم در مقایسه با سهم 28.8 %ی یاهو در مقام سوم برنامه دارد.

برای شرکتی مانند مایکروسافت که میلیاردها دلار در موسسه مالي دارد و منبع بزرگ هستعداد هاست و اونچنان شهرتی دارد که قادر هست هر شرکتی را که هسته اصلی تجارتش را تهدید می کند در زیر پای خود له کند راهی برای نادیده گرفتن وجود ندارد.

JOSEPH LASZLO مدیر موسسه تحقیقاتی ژوپیتر می گوید هیچ بخششی از مایکروسافت انتظار نداشته باشید.
گوگل نوعی شرکت عجیب هست که راه های زیادی را پیش رو دارد و یکی از اونها این هست که خود را طوری وانمود می کند که مانند یک شرکت هستاندارد عمل نمی کند اما من فکر می کنم که جایی که مایکروسافت بر روی اون دست گذاشته هست ارزش ان را دارد که تا حد امکان به عنوان یک شرکت بزرگ در نظر گرفته شود تا اینکه درک شود که چرا مایکروسافت چنین کاری انجام می دهد تا بتوان با او رقابت کرد.

JOE WILCOX تحلیلگر ارشد موسسه ژوپیتر می گوید مایکروسافت در مورد شبکه جهانی اینترنت فکر می کند زیرا شما مرورگری دارید که نیازی به ویندوز ندارد.
اکنون اگر ما ده سال با سرعت به جلو برویم می بینیم که جستجو در قالب اینترنت صورت می گیرد و این مسائل تماما در مورد اطلاعات و توسعه پذیری اونها در جایی که هیچ نیازی به ویندوز وجود ندارد می باشد.
مایکروسافت در حال بررسی چنین مشکلی هست.

موقعیت گوگل در حال حاضر از نت اسکیپ نسبت به مایکروسافت بهتر هست چون گوگل دارای سود بیشتر و مدلهای تجاری پیشرفته تری می باشد.
چیزی که در مورد مرورگر پیشروی نت اسکیپ صادق نبود.

نقاط قوت حاصل از نرم افزارها

یکی از فاکتورهایی که سبب سقوط نت اسکیپ شد ماشینهای باورنکردنی مایکروسافت برای توسعه نرم افزار بود که او را تبدیل به یک رقیب قدرتمند کرد که یکباره انجام کاری را در فاصله وقتی طولانی تصمیم می گرفت.
این چیزی هست که گوگل را از مایکروسافت در راه اندازی سرویس خبری جدید MSN متمایز می کند.

مایکروسافت پروسه ای را برای توسعه نرم افزار ترتیب داده هست که ضربه زدن به اون در گذر وقت بسیار مشکل هست.
اینکه شما بتوانید نسخه بعدی نرم افزار خود را به گونه ای که از رقیبانتان کارایی بیشتری داشته باشد گسترش دهید بسیار فاکتور قدرتمندی خواهد بود.
و این امر باعث می شود که شما می توانید با یک دید بلند مدت به چیزها بنگرید.
این قابلیت توسعه چیزی هست که اکثریت امت به خوبی درک می نمايند و این هست یک منبع مهم قوت مایکروسافت.

یکی از کارمندان نت اسکیپ که می خواست نامش فاش نشود همچنین هشدار دارد که گوگل می تواند قربانی چیزی که به مدت چهار سال فرار مغزها نام گرفت برنامه گیرد.
به عبارت دیگر سپس چهار سال نت اسکیپ در منابع خود گزینه هایی را به کار میگیرد که در ابتدا تبدیل به میلیونری می شود که موفقیت اولیه خود را از کارمندانی که تشویقی کمی به اونها می دهد بدست می آورد.
این سیاستی هست که گوگل در حال حاضر در پیش گرفته هست

او اضافه کرد که تشویق کارمندان به صرف کردن وقت بر روی پروژه های در حال انجام در خارج از وقت کاری شرکت، باعث می شود که برخی از با هستعدادترین مهندسان شرکت پولهایی را که از گوگل بدست می آورند برای تاسیس شرکتی های جدیدی صرف نمايند.

چیزی که گوگل دارد انجام می دهد مانند مایکروسافت این هست که مایکروسافت علاوه بر اینکه می خواهد در فضای موتورهای جستجو پیشرو باشد باید به کشمکشهایی که برای رشد درآمد خود بوسیله سرمایه گذاری بر روی توسعه نرم افزارهای جدید می گذارد بپردازد.
برخی از کارشناسان معتقدند که محصولات اولیه و اصلی مایکروسافت مانند ویندوز و آفیس او را به موفقیت در بازار نرم افزار نائل نکرده اند.
در نتیجه مایکروسافت مشغول راه اندازی طرحهای جدیدی مانند IPTV (پروتکل تلویزیون اینترنتی) و بازار بازیهاست.
ورود این شرکت به بازار موتورهای جستجو یک امر جدید هست و آغاز به کار موتور جستجوی این شرکت با نام MSN به بیش از یک سال نمی رسد.

یک چیز باقی می ماند و اون اینکه این طرحها به چه میزان می تواند یک منبع در آمد بلند مدت برای مایکروسافت فراهم کند.
اما JUPITER"S WILCOX می گوید که این احتمال وجود دارد که این شرکت حیله ای را به کار ببندد و نت اسکیپ را متوقف سازد .
برای پیروز شده در چنین بازارهای متععددی مایکروسافت در حال جستجوی عملی می باشد.

جستجوی درونی سازی شده در ویندوز بعدی مایکروسافت یعنی ویندوز ویستا یک طرح مبرزه کلیدی مایکروسافت در برابر گوگل هست.
این حقیقتی هست که مایکروسافت مطمئن هست که در برابر موتور جستجوی گوگل شکست نخواهد خورد.

مایکروسافت از این یکپارچه سازی مزیتهایی را دنبال خواهد کرد.
قابلیت جستجوی DESKTOP جزئی از ویندوز ویستا خوهد بود و به اینترنت گسترش خواهد یافت.
مایکروسافت در حال جستجوی راهی قانونی برای هستفاده از این موتور جستجو در ویندوز می باشد.
این مزیتی هست که گوگل به دلیل مدل تجاری ای که دارد نمی تواند به اون دست یابد.

ابن طور به نظر می رسد که گوگل به زودی محبوبیت خود را از دست می دهد اما با توجه با مسائلی که در مورد جنگ مرورگرها وجود داشته و ادامه دارد داستان هایی که سپس ده سال باید در مورد نبرد موتورهای جستجو بیان شود هنوز باید نوشته شوند.


نظرات کاربران

55 out of 100 based on 60 user ratings 585 reviews