kala-tamin محفل با صفای ورامین...


محفل با صفای ورامین...



محفل با صفای ورامین...
محفل با صفای ورامین...



جاذبه های توریستی کلیسای سنت پیتر، واتیکان

1:

به چه باحال جواد جان وایسا برو بچو بگم بیان


جاذبه های توریستی قلعه آلکازار، سویل، اسپانیا

2:

man ke baba az kheyli vaghte vaystadam
pas kojayin?


به هاوایی ایران سفر کنید

3:

یکی من یکی تو بسه دیگه


هتل آل سیزن ترکیه

4:

are baba khodamo khodeto eshghe


کفش های کولردار

5:

manam hastam
inja bayad chi kar kard
man gozari omadam varamin


هتل سیتی مکس دبی

6:

inja hichi
biya too chera dame dar vaystadi yasamin khanoom
hyal biya too ta behet begam


هتل رادیسون رویال دبی

7:

bache ha koja gheybetoon zad baz
baziye?


جاذبه های توریستی معبد کارناک، مصر

8:

bah bah tanhayi tooye in hava che hali mide
age baz saro kaleye in mozahema peyda nashe

9:

جواد با قلیوا حال میکنی

10:

اسم اين تاپيك يعني چي؟
محفل با صفاي ورامين؟ يا محفل با صفاي رامين؟ محفل با صفای ورامین... آخه اسم صاحب تاپيك هم كه رامين نيست محفل با صفای ورامین... محفل با صفای ورامین...

11:

سلام
منو جواد از ورامینیم
فرمودیم یه تایپیک بزنیم
مشکلی داره؟؟؟

12:

محفل با صفای ورامین...
اینم چند تا از بچه های ورامینی که تو کف قلیونن

13:

na dada
ghati nakon taraf modire
khatar dare mohsen
aram bash

14:

سلام
آهان! نه..

چه مشكلي.
فكر كردم اشتباه تايپيه.
آزرده نشيد..

محفل با صفای ورامین...
دوست داريد راجع به ورامين برامون بنايشانسيد تا باهاش آشنا بشيم؟

15:

محفل با صفای ورامین... دوست خوب! من نميخواستم كسي رو ناراحت كنم.
توضيح دادم كه اشتباه متوجه تاپيك شدم.


16:

hatman
vali kam kam

17:

جواد مگه من چی فرمودم
سوال کردن منم جواب دادم دیگه

18:

man ye bar ba mashin babam az varamin rad shodam be nazaram jaye bahali myomad sar sabz bod

19:

شما حسته نباشی
حالا بعدا یه آمار کامل از وزامین واستون تایپ میکنم

20:

نه نه نه نه.

همين الان همين الان همين الان

منتظريم تا با شهرتون آشنا بشيم

21:

are mohsen jan hamin alan zood bash

22:

dada bazam omidvar shodim
onvaght motmaeni az khode varamin migzashtin?

23:

mohsen joon u aval shoroo konh

24:

ای بابا شهر ما که کشک نیست
نمیخوام برم از گوگل سرچ بزنم میخوام خودم تایپ کنم و اطلاعات دقیق در اختیارتون بزارم بعدا خیای بهتره

25:

سلام
منم يا مريم عزيز موافقم
لطفا از شهرتون برامون بنايشانسيد تا بيشتر آشنا بشيم

26:

سلام
ممنونم که اومدی اینجا حتما این کارو میکنم

27:

فقط الان بدونین که ورامین تو جنوب شرقی تهرانه

28:

محسن عزيز ما همچنان منتظريم

29:


30:

معذرت میخوام یه مشکلی برام پیش اومده که نمیتونم اطلاعاتی که خودم براتون جمع کردمو در اختیارتون بزارم اما الان از گوگل براتون چنذ مطلبی پیذا میکنم امیدوارم به کارتون بیاد

31:

ورامين

- سوابق تاریخی
شهر ورامین در40 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان تهران در دشت بزرگی بر سر راه مشهد مقدس برنامه گرفته هست.

رونق و اهمیت اون از وقت حمله مغول به دنبال ویرانی شهر ری آغاز می شود.


در منطقه ورامین نیز قالیبافی همچون بسیاری از مناطق دیگر همواره در جوار کشاورزی مد نظر بوده هست لیکن امت این منطقه بلحاظ هستعداد خاک و نزدیکی به شهرستان تهران بیشتر به کشاورزی و شغل های حرفه ای روی نموده اند و قالیبافی نیز نه بصورتی جدی بلکه به عنوان ممر درآمدی در جوار سایر حرف دنبال شده هست.


شهرستان ورامین به علت قرارگیری بر سر راه مهاجران و کوچ نشینان، انواع مختلفی از جمعیت را در خود جای داده هست، این کوچ نشینان و مهاجران به تبع زندگی کوچ نشینی خود و بنا به حرفه اصلیشان (دامداری) در اوقات فراغت خود محصولاتی زیبا را ایجاد می نمايند که ریشه در فرهنگ قومی و قبیله ای اونان دارد.
اقوام مختلف کرد، لر، ترک و عرب در ورامین سانمايند، مهاجران کرد و لر در شمال ورامین، عربها در جنوب و ترکها در شرق و غرب اون سانمايند.

دو قوم لر و کرد از پر سابقه ترین عشایر ورامین هستند، چنانکه ورود اولین دسته لرهای هداوندی مصادف با قرن هشتم هجری هست، کردها نیز در دوران صفویه و اوایل قرن دهم به ورامین مهاجرت کردند.

(کردهای ورامین به دسته پازوکیها، چشمگزکها و کردهای شمال خراسان یا قوچان تقسیم می شوند.) اقوام ترک از لحاظ تنوع بیشترین رقم را دارند و تقریباً از همه اقوام ترک ایران از جمله شاهسون، قشقایی و افشار در بین اونها یافت می شود.عربهای ورامین نیز از منطقه فارس به این نقطه آمده اند و اکثراً از دو قوم عرب جباره و عرب شیبانی می باشند.

تقريباً اکثریت اقوام ساكن در ورامین به کا ر بافندگی مشغولند.

بافته های کردهای ورامین اون سهولت تشخیص و ارتباط ریشه ای را که لرهای ورامین با سرزمین اجدادی شان حفظ کرده اند، را ندارند، اما به خوبی از بافته های اقوام دیگر به ویژه ترکها و عربها قابل تشخیص اند.

تشخیص بافته های اقوام ترک ورامینی از اقوام لر و کرد و یا الیکایی مشکل نیست اما تشخیص اونها از یکدیگر بسیار پیچیده هست.

بافته های ترکی و فارسی ورامین از لحاظ ویژگیهایی چون ظرافت، سختی و نرمی با هم متفاوتند.

عربهای ورامین نیز سهم عمده ای در بافندگی ورامین دارند و برخی از ظریفترین فرشها را بافته اند.

فرشهای ورامین را می توان به دو گروه تقسیم کرد، یکی فرشهای ایلاتی که خود ورامینی ها اون را "زمین بافت" می نامند.

دیگر فرشهای سفارشی (به سفارش تهرانیها) هست، که در اینگونه فرشها همه نوع نقشه شهری یافت می شود.

شاید آسانترین قالیچه جهت طبقه بندی، قالیچه های خود ورامین باشد.

معمولاً قالیچه مدرن ورامینی، نقشه میناخانی را نشان می دهد که بسیار خوب کار شده هست و دارای چله نخی هست و بافته ها تا حدودی ریزتر از بافته های متوسط قم هست، این مشخصه، این قالیچه ها را یکی از نمونه های شهری ایران کرده هست.


محفل با صفای ورامین...
- ساختار
در سرزمین ورامین اقوام مختلفی سانمايند و هر کدام از اونها روشهای بافت مخصوص خود رادارند.

هر کدام از این اقوام توشه ای از سرزمین اجدادی خود به ورامین آورده اند و با دیگران در میان گذاشته و به جای خود از دیگران نیز سهمی برگرفته اند، برخی از این داد و ستدها جنبه فنی و ساختاری داشته هست، از جمله این تبادلات، باید از ساختار پود جایگزین سخن فرمود.

این ساختار، مخصوص بافندگان شرقی ایران هست و در غرب ایران، زاگرس نشینان غربی از اون آگاهی ندارند.

مقدار کاربرد این بافت در کار اقلیمهای مختلف ورامینی متفاوت هست و گاه به یک ردیف و گاه چندین ردیف در بافته هایشان می رسد.

بافت ساختاری دیگری که بافندگان ورامینی از اون هستفاده می نمايند نوعی بافت پود متعارف هست که این نوع بافت را بافندگان کرمانی به ورامین آورده اند.


تار و پود قالیهای ورامین از پنبه هست و قالیچه های عشایری ، معمولا ساختاری پشمی دارند.

پرز قالیهای ورامین از پشم مرغوب هست، کم گوشت چیده می شوند ولی پرز قالیچه های عشایر کمی بلندتر چیده می شود.

پشمهای مصرفی براق و نرم اند و وقتی رنگ می شوند درخشش خاصی دارند.


آرمن هانگلدین در کتاب قالیهای ایرانی بافت فرشهای ورامین را اینگونه توصیف می کند."
بافت قالی های ورامین دارای ضخامت متوسطی هست.

تار اون از نخ پنبه ای و رشته های تار اون یکی در میان زیر ورو هستند.

پود اون از دو رشته تشکیل شده هست: اولین رشته از جنس پنبه و به رنگ سفید، که بطور نامنظمی تابیده شده و تقریباً در بین تارها پنهان هست و به پشت قالی حالت خاص نقطه نقطه سفیدی می دهد.

دومین رشته پود، که از قبلی نازکتر هست، به رنگ آبی و در پشت قالی دیده می شود.

گره های اون از نوع فارسی باف (از 2500 تا 3600 گره در دسی متر مربع) و پرزهای اون درخشان و کیفیت پشم اون بسیار عالی هست.


همه اقوام کرد و لر و شاهسون و عرب، گره متقارن را در فرشهای خود به کار برده اند و بافت تخت را به لول یا نیم لول ترجیح داده اند.

اکثر اونها دو ردیف پود بین هر رج گره می اندازند، اما گهگاه کردها و عربها از یک پود هستفاده کرده اند.

پودها اغلب از پشم رنگ نشده قهوه ای سیر هست.

اما لرها و شاهسونها پود قرمز نیز به کار برده اند.


کیفیت قالیهای ورامینی، بسیار عالی و دارای دوام زیاد می باشد.

ابعاد قالیهای ورامین بیشتر در اندازه مخصوص اتاق (23 متر) هست.

کناره های قدیمی عشایری در اندازه 2 متر مربع خیلی کم هست.

البته لازم به ذکر هست که اندازه قالیها برحسب نوع هستفاده از اونها متغیر بوده و معمولاً اکثر اندازه ها بافته می شود.


بافته های روستایی ورامین از گلیمهای بزرگ در طرحهای "چشم گیر" و رنگهای تیره تا مفرشها و خورجین هایی که اغلب ریشه های پشمی تیره دارند و طرحهایی که حاکی از منابع گوناگون چادر نشینی هستند را در بر می گیرد.

ازجمله بافته هایی که نام فرش بر اونها اطلاق شده و در ورامین بافته می شوند،می توان به مفرش اشاره کرد." بیشتر مفرشهای ورامینی مفرشهای فرشی هست یعنی یک یا سه پانل اصلی اون از فرش گره دار بافته شده و بهترین اونها کار عربها هست.

خورجین هم از جمله بافته های ورامین هست.

خورجین های فرشبافی شده یک پود دارد و تقریباً همان پالت رنگ فرشهای کرد اون مناطق را دارد و بافتشان نسبتاً زمخت هست.

خورجینهای ترکیب گلیم و فرش نیز در اونجا بافته می شود.

پوششهای اسب و شتر نیز از دیگر بافته های فرش ورامین هست.


- طرحهای رایج
نقش ها و نگاره ها هم در سرزمین ورامین مورد تبادل امتان مختلف برنامه گرفته هست.

نقشهای مکرر هندسی که در بافته های شهرهای حاشیه کویر به کار برده می شود، در بافته های اقوام ترک زبان ورامینی یافت می شود.

نگاره های ستاره ای بافندگان آذربایجانی (شاهسون و کرد) هم در ورامین مورد توجه همه بوده هست.

این ستاره ها که به اشکال مختلف در می آیند، در ورامین کاربردهای مختلف پیدا کرده اند.

از جمله ستاره هشت پر و ستاره خرچنگی که در گروه بزرگی از گلیم های گرمساری ورامینی که به دست همه اقوام ورامین بافته شده، دیده می شوند.


به رغم گوناگونی طرح، یک اصل در همه فرشهای ورامینی و با لااقل اکثریت قریب به اتفاق اونها مشترک هست و اون "نقش مکرر" هست.

بیشتر فرشها نقششان تکرار یک نگاره هست که یا همه متن را پوشانده و یا در وسط در اندازه های بزرگتر تکرار شده هست، به ندرت به تک ترنج توجه شده واغلب از نگاره هایی چون میناخانی و یا انواع ستاره های هندسی هستفاده شده هست.


مشخصات طرح میناخانی به این شرح هست: گل کوچک چند پری که در اطراف اون چهار عدد گل سفید، که یادآور گل نرگس هست، برنامه دارد.

نقشهای مختلف روی این قالیها توسط یک حرکت زیبا و هم نوای شاخه های نازک به همدیگر متصل شده اند.

این نقشها روی زمینه آبی رنگ قالی که معمولاً عاری از لچک و ترنج می باشند، خود را برجسته می نمایند.

این نقشها به نوعی، حالت یک شبکه گل آذین را تشکیل می دهند.


از جمله های طرحهای مورد هستفاده دیگر، طرحهای افشان، شاه عباسی، گلدار یا ترنجی و ظل السلطانی و قلم سرمه ای می باشند.

نقشه قلم سرمه ای که گاه به اون گلدانی و یا نخلی نیز می گویند رابطه معقولی با نام اون ندارد و اهالی خود نیز دلیل روشنی بر این نامگذاری ندارند.

در این طرح گلدانها در صفوف نظم برنامه داشته و ما بین اونها را برگهای نخلی برنگ قرمز زینت می دهد.


نقشه شاه عباسی که خود اهالی اونرا بنام شاه عباسی بندی و پا شتری می نامند، در زمینه ای شامل گل و بوته و پرندگان جلوه گر می شود.


نقشه "دارخلی" طرحی هندسی و ره آورد منطقه ترکمن نشین ورامین هست.

کارگران این منطقه اکثراً اونرا بصورت نامرغوب و نازیبا می بافند.

طرح زمینه شامل گل و بوته و اشکال برگ نخلی و طرحهای هندسی منظم در زمینه قرمز می باشد.

در بافته های اصیل و ایلاتی ورامینی از نقشهای مختلفی هستفاده شده هست.


لرها در طرح از شرایط طبیعت هستفاده کرده اند.

در تصویر (الف) در یک ترکیب بندی هندسی نوری شکل، بوته های منظمی را جا داده اند در تصویر (ب) در چهار گوشه فرش، چهار فرشته – به جای لچک – کار کرده اند (چنین فرشهایی را در گذشته بر تابوت هم می انداخته اند، تا فرشتگان، مرده را تا قبر همراهی نمايند.) فرشهایی که از کردها عرضه شده، همه نقشه مکرر دارند.

مثل میناخانی و یا لوزی مکرر تصویر (ج) و( د) فرشهای قوم اصانلو نیز به شدت از فرهنگ ترکمنی و شاهسونی تأثیر پذیرفته اند.


محفل با صفای ورامین...

- رنگبندی
اصولآً مایه عمومی رنگ قالی ورامین به دلیل رنگ آبی تیره زمینه توسط رنگهای نسبتاً زنده نقشها روشن هست.

از رنگهای سرمه ای و آبی در قالی های ورامین هستفاده زیادی شده هست.

قرمز و نارنجی و سبز و قهوه ای و بادمجانی هم به مقدار متعادلی کار شده، حال اونکه به رنگ زرد توجه کمتری گردیده و به جز لرها، بقیه اقوام از زرد، حداقل هستفاده را کرده اند.


اریک آشنبرنر در کتاب قالیها و قالیچه های شهری و روستایی ایران رنگ قالیهای ورامین را اینگونه توصیف می کند: نیلی، قرمز تیره گرم و گاه آبی سلطنتی اغلب رنگهای زمینه را تشکیل می دهند.

بژ روشن، قهوه ای، قرمز و مخلوطی در این رنگها، طلایی و گاه سبز برای آرایش و طرحهای داخلی قالی هستفاده می شوند.



- رنگرزی

- ابعاد

- توزیع جعرافیایی

- وضعیت فعلی


- فهرست منابع و مآخذ
  • <LI dir=rtl>آشنبرنر، اریک، قالیها و قالیچه های شهری و روستایی ایران، جمشید تولائی و محمدرضا نصیری، یساولی، تهران، 1374
    <LI dir=rtl>تناولی، پرویز، دستبافتهای روستایی و عشایری ورامین، انتشارات یساولی، تهران1380
    <LI dir=rtl>هانگلدین، آرمن، قالیهای ایرانی، اصغر کریمی، فرهنگسرا، شهرستان تهران 1375
    <LI dir=rtl>یساولی، جواد، مقدمه ای بر شناخت قالی ایران، فرهنگسرا، شهرستان تهران 1375
  • ORIENTAL RUGS (A compleat Guide) by murray Ailand.

32:

این یه اطلاعات اندکی در مورد ورامین

33:

be nazare man soal konin ma javab bedim behtare

34:

ممنونم محسن جان
ولي اينكه نميتوني اطلاعاتي رو كه جع كردي برامون بذاري يكم قضيه رو جالب ميكنه
بهر حال دستت درد نكنه

35:

bezar yeki yeki ba asare bastanish ashnatoon konim
avalisho man migam 2vomisho mohsen
برج علاء الدوله

36:

سلام من معذرت میخوام اما قول میدم اونارم بیارم

37:

yeki dige az banahaye tarikhish masjed jame varamine

38:

ورامین دشت پهناور ورامین در جنوب شرقی ورامین برنامه گرفته هست .

عمران وآبادی ورامین تا حد زیادی به رود خانه جاجرود وابسته هست.

در شهرستان ورامین آثار باستانی ارزشمندی شکل گرفته گرفته اند که برخی از اونها شاهکار هنری می باشد .

آثاری مانند مسجد جامع ورامین ، برج علا الدوله ،امام زاده یحیی،امامزاده عبداله و....از مهمترین آثار منطقه محسوب میگردد.

در کل منطقه 114 اثر شناسایی شده هست که شامل تپه های باستانی ، کاروانسراها ، امامزاده ها و قلعه هاست .

از نظر عملکرد گردشگری و حوزه نفوذ ، شهرستان دارای عملکرد بین اللملی هست .

ودر کنار شهرستان ری می تواند مکمل قطب گردشگری فرهنگی جنوب هستان شهرستان تهران باشد.


39:

http://www.tehranmiras.ir/history/ha...s/asar_var.htm
از من میشنوید به این لینکم سر بزنید همه آثار باستانی های ورامین با اطلاعات نیمه جامع داخلش هست

40:

ای بابا ذیگه نشد دیگه جالب شدنش واسه چیه

41:

سلام
بچه ها قصد ما از زدن این تایپیک فقط و فقط فرمودن در مورد خود ورامین نبود خواستیم تو جمع چند تا ورامینی شرکت داشته باشین.
اگه هستین فراخوان آمادگی کنین

42:

ey baba che soto koor shode inja

43:

جواد بریز تو ببینم

44:

chiyo berizam ?
na baba sholoogh poloogh mishe
ye rast berim ghasre geli

45:

میخوای یه میت بزاریم اینجا

46:

fekre khoobiye
man ke hastam
ghasr khoobe?

47:

نه بریم پوریای اما

48:

are
onja ham khoofe
ostad shahriyaram bad nis
vali pooriya behtare

49:

پس پوریای ولی دیگه
خوب حالا چه کنیم

50:

mikhay berim sohbat konim vase mit

51:

پاشو بریم

52:

berim
man ke too raham

53:

نه جدی اگه پا بده یه میت بندازیم ورامین

54:

migam man ke payam
faghat age bacheha biyan
age bezaran ke varamin mit bezarim

55:

نمیدونم
اگه بشه که خیلی خوب میشه

56:

are
khoob mishe
vali shodaniye ha
faghat bayad sohbat kard

57:

همینه که مین شوخی شوخی جدی شد


66 out of 100 based on 31 user ratings 1106 reviews