kala-tamin آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله


آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله



آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله
در این مقام سعی می کنیم تا حد امکان با افکار گرانبهای علامه مصباح یزدی آشنا گردیم

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله



احادیثی در رابطه با وجود مبارک حضرت حق تعالی

1:

تنها خواهشم از دوست گرامی ایجاد نماينده تاپیک اینه که به خود اندیشه ایشان بپردازند.


هر کس فقط بر خدا توکل کند
بحثهای شخصیتی و...


یک امام جماعت عجیب در دانمارک
نشود.


آیا حکومت علوی یک حکومت ایده‌آل است؟كيفيت دوره كوتاه مدت حكومت امام علي چگونه بود؟
ممنون


فرق ما با مجتهد

2:

ديشب تو حرم حضرت معصومه ايشون رو ديدم يه عرض ادبي هم كرديم


جواب برای کسانی که می گویند مقدار کمی شراب، برای بدن مفید است!!!

3:

به روی چشم

غرض اصلی ما هم همینه

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله


ادیان ایرانی یا ادیان ابراهیمی: چرا حضرت ابراهیم همسر خودش را به فرعون واگذار کرد؟

4:

خوشا به حال شما دوست عزیز

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله


حمله ایران به اعراب در روایات!!

5:

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله

دو مقوله محبت و معرفت، ارتباط تعاملی با هم دارند و هر چه قدر محبت بیشتر شود، علاقه به شناخت افزایش می‌یابد و هر اندازه معرفت بیشتر شود، به همراه خود محبت بیشتری می‌آورد.

اما یک سؤال پايه ی این هست که آیا انسان می تواند به همه امور، علم پیدا کند؟ قطعا جواب منفی هست؛ چرا که برخی از بزرگان که ده‌ها سال از عمر خود را صرف علم اندوزی کرده‌اند، اذعان کرده‌اند که تنها خوشه‌ای از خرمن علم برچیده‌اند.

البته طبیعی هست به بهانه این که نمی‌توان به همه امور علم پیدا کرد، نمی‌توان علم‌یابی و کسب معرفت را کنار گذاشت، لذا باید انتخاب کرد و اون اموری را که نقش بیشتری در زندگی و سعادت ابدی ما دارند، انتخاب کنیم؛ همان اموری که عدم شناخت نسبت به اون‌ها می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری داشته باشد.

مسائل دین، همه ابعاد زندگی انسان را فرا گرفته هست؛ از شک در نماز گرفته تا مسائلی که مربوط به سرنوشت جامعه چند ده میلیونی می‌شود.

البته از اون جا که قراون، عمل بر پايه علم را تجویز کرده و فرموده که ظن و گمان، آدمی را از حق بی نیاز نمی‌کند و صد البته که بسیاری از امور غیر یقینی برای ما وجود دارند که باید تکلیف خود در اون را مشخص کنیم، مرجع تقلید اعلم را برمی‌گزینیم تا عمل ما از روی جهل نباشد؛ حال اگر سخن مرجع تقلید مطابق با واقع بود که مصيب هستیم و اگر نبود هم معذور خواهیم بود.

اما باید توجه داشت که با محتوای رساله عملیه، نیاز ما مرتفع نمی‌شود و در بسیاری از موارد در تطبیق موضوعات و تشخیص موارد، اختلافات زیادی بین افراد پیش می‌آید.

البته این اختلافات، همیشه ساده نیست و گاه به تکفیر دیگران نیز انجامیده هست.

گاه این سؤال مطرح می‌شود که چرا اهل بیت (ع) طوری همه مطالب را بیان نکرده‌اند که جهل و شکی باقی نماند؛ البته ممکن هست جواب داده شود ظالمین که حقوق اون‌ها را غصب کردند، مانع چنین کاری شدند؛ اما وقتی می‌بینیم حتی آیات قراون نیز تصریح می‌کند که خداوند آیات قراون را محکم و متشابه نازل کرده هست و کسانی که انحرافی در دل دارند، آیات متشابه را اون گونه که می‌خواهند تأویل و تفسیر می‌نمايند، متوجه می‌شویم که حکمتی در کار هست.


گاهی متشابه بودن آیات، به خاطر این هست که برخی مطالب طبیعتشان به گونه‌ای هست که نمی‌توان اون‌ها را در قالب الفاظ بیان کرد، اما دلیل مهم‌تر این هست که وجود آیات متشابه در قراون کریم سبب می‌شود تا زمینه امتحان که لازمه آفرینش هست، فراهم شود.

البته نباید در شناختْ مسامحه کاری کرد، قبل از انقلاب، باب شناخت بسیاری از وظایف بر ما مسدود بود و در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی، تکلیفی بر عهده خود احساس نمی‌کردیم، اما یکی از برکات فراوان انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) این بود که اولا به ما آموخت که در مسائل اجتماعی نیز وظیفه داریم و ثانیا باید در خصوص این موارد مطیع اولی الامر و رهبر جامعه باشیم.

این انقلاب با برکات فراوانش، وظیفه ما را نیز سنگین‌تر کرد، اگر روزی حتی علمای ما نسبت به وظایف سیاسی بی‌تفاوت بودند، اما امروز به برکت تلاش‌های امام راحل (ره)، می‌دانیم که در خصوص همه مسائل سیاسی از مسأله هسته‌ای گرفته تا معاملات موسسه ماليی و قاچاق کالا و نظایر اون وظیفه داریم؛ از طرفی خدا از عمل بدون علم نهی کرده هست.

لذا همان‌گونه که در مسائل فردی و احکام کلی به مرجع تقلید رجوع می‌کردیم، در عرصه اجتماعی نیز باید به ولی فقیه رجوع کنیم و حتی علما و مراجع نیز باید در این زمینه از رهبری تبعیت نمايند.

علی‌رغم این که تکلیف ما در احکام کلی و اجتماعی روشن هست، اما بسیاری از مسائل وجود دارد که ربطی به این احکام ندارد.

لذا باید در تحقیق و شناخت، سستی و مسامحه نکنیم، و مهم‌تر این که مراقب خواهش‌های نفسانی و خواست دل باشیم، چرا که گاه انسان می‌تواند بفهمد، اما چون دلش چیز دیگری را می‌خواهد، دنبال شناخت نرفته و توجیه می‌کند.

افرادی چند سال را در شعب ابی‌طالب که حتی آب برای نوشیدن به سختی یافت می‌شد، به خاطر ایمانشان گذراندند و سختی‌های اون را تحمل کردند و حتی سپس اون با مال و جانشان در رکاب پیامبر (ص) در جنگ‌ها حاضر شدند؛ اما همین افراد سپس رحلت رسول خدا (ص)، سفارش پیامبر (ص) و واقعه غدیر و تبریک فرمودن‌های خود به امیرالمؤمنین (ع) را فراموش کردند و در سقیفه حق علی (ع) را غصب کردند.

بسیار مشکل هست که فرموده شود همه اون‌ها، از همان اول ایمان نیاورده بودند و نقش بازی می‌کردند و تحمل این همه مصیبت و رنج و شرکت در جنگ‌های خطرناک همه نقشه بوده هست.

مسامحه در تشخیص، و تبعیت از دل در مقام انتخاب، ریشه بسیاری از مفاسد جامعه هست، نه این که اون‌ها حق را نمی‌شناختند یا شناخت حق برایشان ممکن نبود، بلکه در تشخیصْ سهل انگاری کرده و البته دلشان هم چیز دیگری را می‌خواست.

اون‌ها دلشان نمی‌خواست علی (ع) به خلافت برسد، چون سخت‌گیر بود و در جنگ‌ها پدران اون‌ها را کشته بود.

یعنی خواست نفسانی اون‌ها مانع شد تا حق را به علی (ع) بدهند و همین کافی بود تا کاری نمايند که سبب ایجاد انحرافی عظیم در تاریخ شود.

این امتحاناتْ اختصاصی به صدر اسلام نداشته و ممکن هست برای هر کدام از ما اتفاق بیفتد، لذا باید مراقب باشیم تا مبادا خواهش‌های دل، ما را بفریبد و در دام شیطان بیفتیم.

باید همیشه با خود بیندیشیم که چه عاملی سبب شد فلان مطلب و سخن فلان شخص را بپذیریم؟ آیا حق‌طلبی ما بود یا از اون که رفیق ما و هم حزبی ماست، سخنش را قبول کردیم؟! چه عاملی سبب شد که فلان کار را اجرا کنیم؟ آیا خواست نفسانی ما در اون نقش داشته یا خیر؟

6:

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله

7:

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله

8:

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله

9:

در مورد ولایت فقیه و حق امت چه نظری دارند ؟!

آیا درسته که در قبل انقلاب با دکتر شریعتی مشکل داشتند و ایشان را تکفیر می کردند؟!

آیا درسته که اما خمینی، به ایشان فرمودند به کار مملکتی کاری نداشته باشند ؟

آیا درسته که به مبارزه علیه حکومت شاه معتقد نبودند و سپس اینکه انقلاب شد پذیرفتند ؟

آیا درسته که تفکر جدایی زنها از مردها در مکان های عمومی، از ایشان نشات گرفته و پایه گذارش بودند؟

چندین سوال دیگه دارم، لطفا در این موارد هم بفرمایید.


10:

خیلی وقته منتطر اونلاین شدنت هستیم عزیز
باش تو بحثای فلسفی هستفاده کنیم

11:

لطف داری دوست عزیز

من هم خیلی مشتاقم ولی مستمر موقعيت نمیشه متاسفانه

12:

فعلا در مورد این سوال :

ایشان همانند امام ره در مورد ولایت فقیه بر این نظرند که ولی فقیه نائب امام وقت علیه السلام هستند و در وقت غیبت تمام اختیاراتی که امام معصوم درباره اداره حکومت اسلامی دارند ، جزو اختیارات ولی فقیه هم هست .

حق امت به عنوان پشتیبانان جامعه اسلامی به قدری دارای اهمیته که در صورت عدم حمایت امت اصلا جامعه اسلامی تحقق پیدا نمیکنه البته اگر امت ، اسلام و حکومت اسلامی رو نپذیرفتند ضرر اون به خودشان بر می گرده .

این خیلی مختصر بود اگر جای ابهام هست بگو تا با هم حلش کنیم.یا علی

13:

ولی تا جایی که سخنان ایشان رو میدونم، ایشان به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد دارند و امت هیچ حقی بر سرنوشتشون ندارن، بلکه ولی فقیه که مطلق هست حق امتو میدونه و اونه که برای امت تصمیم میگیره که چه حقی دارند .



میشه این سخنان که " در صورت عدم حمایت امت اصلا جامعه ی اسلامی تحقق پیدا نمیکنه " رو رفرنس بدید ؟

14:

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله

15:

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله

16:

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله

17:

آشنایی با افکار علامه مصباح یزدی حفظه الله

18:

ایشان کتابی دارند که در ان به تبیین دیدگاه های خود پرداخته باشد ؟!
تا بدانیم که نظریات ایشان در سایر حوزه های اقتصادی و فرهنگی و علمی و ...

چیست



پ.ن : بنده نوروز 94 یه روز قبل از سال تحویل ایشان را در حرم امام حسین (ع) در کربلا دیدم به همراه
یک شخصیتی که گویا محافظ و همراه ایشان بود .

یه احوال پرسی هم با ایشان داشتم !


69 out of 100 based on 24 user ratings 149 reviews