kala-tamin نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران 3 برابر سایر کشورها


نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران 3 برابر سایر کشورها



نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران 3 برابر سایر کشورها
مشاور عالی رییس هیات صندوق نوآوری و شکوفایی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در ایران 3 برابر بیشتر از سایر کشورها اعلام کرد و گفت: طبق آمارهای به دست آمده از هر 100 فارغ‌التحصیل دانشگاهی فقط یک نفر در مشاغل دولتی استخدام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه همدان، دکتر محمدحسین صادقی در نشستی در خصوص معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی و نحوه ارائه تسهیلات به اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی همدان، اظهار کرد: به منظور استفاده سریع‌تر و روان‌تر دانشگاهیان و پژوهشگران از تسهیلات این صندوق، مسؤولان آن به استان‌ها سفر کرده و مشکلات را بررسی کرده و خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان را به تفصیل بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان و صنعتگران از وجود چنین صندوق حمایتی بی‌اطلاع هستند، افزود: با سفر به استان‌ها و معرفی این صندوق به دانشگاهیان در راستای تسهیل در استفاده از خدمات آن، از نظرات دانشگاهیان نیز استفاده می‌کنیم.

صادقی با اشاره به معضل درآمدهای دولت طی سال‌های اخیر، تصریح کرد: متاسفانه تا کنون اقتصاد کشور وابسته به درآمدهای نفتی بوده است که با کاهش قیمت نفت از سال 90 میزان درآمدها به یک پنجم رسیده است.

وی خام‌فروشی، معضل اشتغال جوانان، فارغ‌التحصیلان بیکار و کم‌رونقی تولید را از دیگر مشکلات اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه در کشور به جای ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات، آنها را به قیمت پایین به کشورهای دیگر می‌فروشیم.

خام‌فروشی گیاهان دارویی

صادقی در خصوص خام‌فروشی گیاهان دارویی گفت: متاسفانه به جای فرآوری گیاهان دارویی به راحتی آن‌ها را به کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه می‌فروشیم و در مقابل داروهای بسیار گران‌قیمتی همچون داروهای سرطانی، ms و داروهای فاکتور انعقادی که از همین گیاهان دارویی تولید می‌شوند را وارد کشور می‌کنیم.

وی ادامه داد: نفت، محصولات دریایی، کشاورزی و باغی همگی از جمله محصولاتی هستند که با قیمت‌های بسیار ناچیز به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

صادقی خاطرنشان کرد: محصولاتی همچون زعفران و سیر به صورت فله‌ای در ایران به فروش می‌رسند، در صورتی‌که قریب به اتفاق جوامع نیازمند کالاهای نهایی و با ارزش افزوده این محصولات هستند.

غلبه واردات بر صادرات از عوامل کم‌رونقی تولید

مشاور عالی رییس هیات صندوق نوآوری و شکوفایی غلبه واردات بر صادرات را از عوامل کم‌رونقی تولید دانست و با تاکید بر اینکه نامساعد بودن فضای کسب‌وکار از مهمترین دلایل ورشکستی برخی از صنایع در ایران بوده است، افزود: عوامل توسعه یک کشور همچون سرمایه، مغز و فناوری در صورتی می‌توانند موثر باشند که فضای کسب‌وکار مساعد باشد.

وی بزرگ بودن دولت و ناکارآمدی بخش دولتی، مشکلات قوانین مادر و کم‌توجهی به بازاریابی، فروش و صادرات را از دیگر مشکلات طی سال‌های اخیر عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه با وارد کردن کالاهای خارجی، بازار 80 میلیونی کشور را از دست دادیم و بازار 400 میلیونی منطقه را هم نتوانستیم تصاحب کنیم.

وی ادامه داد: نبود نگاه کلان و آمایش سرزمین، ضعف اخلاق حرفه‌ای و نبود روحیه انجام کارهای گروهی از دیگر عوامل تاثیرگذار در مشکلات اقتصادی کشور بوده است.

صادقی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید توسعه اقتصادی و توجه به عوامل داخلی و خارجی در این زمینه را از اولویت‌های کاری خود برنامه داده است، اظهار کرد: برای پیشرفت در این حوزه باید برای یکدیگر فرصت‌سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید همواره مزیت‌های نسبی و منطقه را ببینیم؛ چرا که تولیدکننده بهترین مواد خامی هستیم و البته هنر ایجاد کالاهایی با ارزش‌افزوده را از این محصولات باید فرابگیریم.

اقتصاد سنتی بر کشور حاکم است

صادقی با بیان اینکه متاسفانه اکنون اقتصاد سنتی بر کشور حاکم است، افزود: برای اینکه بتوانیم از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم باید از راه کسب دانش به ثروت برسیم.

وی با اشاره به اینکه درآمد سالیانه شرکت‌هایی همچون گوگل 4 برابر درآمد نفتی ایران است، نداشتن دانش فنی را عامل اصلی تولید کالاهایی با ارزش‌افزوده در ایران دانست و ادامه داد: لزوما نباید برای تولید این نوع کالاها خود را از دانش جهانی محروم کنیم؛ بلکه فناوری را می‌توان در پژوهشگاه‌ها ایجاد و یا از کشورهای دیگر دریافت کرد.

علت غیررقابتی بودن کالاهای تولید شده عدم تسلط بر دانش روز دنیاست

وی علت غیررقابتی بودن کالاهای تولید شده در ایران را عدم تسلط بر دانش روز دنیا دانست و تصریح کرد: متاسفانه خود را اسیر آمارها کرده‌ایم، به گونه‌ای که کشور ایران رتبه 16جهان را در تولید مقاله دارد اما این به معنای حقیقی تولید علم نیست.

وی اضافه کرد: به ازای 188 مقاله کشور، فقط یک ثبت اختراع داخلی برای آن وجود دارد و در شاخص نوآوری نیز از میان 189 کشور، ایران حائز رتبه 103 بوده است؛ در حالی‌که طی 10 سال گذشته 500 میلیون تومان برای پایان‌نامه‌های دکتری هزینه شده که این خود نشان‌دهنده کاربردی نکردن دانش توسط این کشور است.

دانشگاه‌ها 90 درصد درآمدهای خود را صرف حقوق کارمندان می‌کنند

مشاور عالی رییس هیات صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه دانشگاه‌ها تقریبا 90 درصد از درآمدهای خود را صرف حقوق کارمندان خود می‌کنند، افزود: این مراکز باید به جایگاه حقیقی خود دست یابند و به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای تغییر وضعیت در زمینه اقتصادی، دولت باید فضای کسب‌وکار را بهبود بخشیده و بخش صنعتی نیز باید به سمت تسلط بر فناوری روز دنیا حرکت کند.

3 برابر کشور فرانسه دانشجو جذب کرده‌ایم

صادقی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر 3 برابر کشور فرانسه دانشجو جذب کرده‌ایم، افزود: ماحصل چنین کاری اثربخش نبودن فارغ‌التحصیلان در جامعه خواهد بود.

وی تصریح کرد: 60 درصد پتانسیل دانشگاه‌ها در زمینه مهارت‌آموزی دانشجویان، 30 درصد در زمینه پژوهش و 10 درصد در زمینه فناوری به‌کار گرفته می‌شود، در صورتی‌که نیاز فعلی کشور در فناوری و توجه به نیازهای اصلی جامعه است.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های ارزیابی موفقیت دانشگاه‌های بزرگ اشتغال دانشجویان این دانشگاه‌ها است.

تجاری‌سازی ماموریت اصلی صندوق نوآوری است

مشاور عالی رییس هیات صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تجاری‌سازی ماموریت اصلی این صندوق است، گفت: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باید از دانشگاه‌ها آغاز شود و این دانشگاه‌ها دانشجویانی دانش‌بنیان در دانشگاه تربیت کنند.

صادقی توسعه فناوری و تکنولوژی در کشور را ماموریت اصلی این صندوق دانست و افزود: این صندوق پس از صندوق توسعه ملی بزرگترین صندوق کشور است.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه این صندوق تجاری‌سازی یافته‌ها و پژوهش بوده و به مفهوم انجام کارهای پژوهشی نیست.

فعالیت 2390 شرکت دانش‌بنیان در ایران

وی با بیان اینکه اکنون 2390 شرکت دانش‌بنیان در کشور در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در سال 89 به تصویب مجلس رسید و صندوق نوآوری نیز در راستای حمایت از پژوهشگران در اواخر سال 91 تاسیس شد.

وی مزایای صندوق حمایتی دانش‌بنیان را برشمرد و تصریح کرد: معافیت 15ساله مالیاتی، معافیت خدمت سربازی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و استفاده از انواع خدمات و تسهیلات صندوق از جمله حمایت‌های این صندوق از پژوهشگران است.

وی منابع حمایتی این صندوق را از طریق کمک‌ها و مشارکت‌های مردم و سازمان‌ها و بانک‌ها عنوان کرد و یادآور شد: طی 3 سال اول باید 3 هزار میلیارد تومان و از سال سوم به بعد نیز 0.5 درصد بودجه عمومی کشور به این صندوق اختصاص داده شود.

وی شرایط استفاده شرکت‌ها از حمایت‌های این صندوق را برشمرد و عنوان کرد: ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها، تعاونی و یا خصوصی بودن مؤسسه و یا شرکت و دانش‌بنیان بودن شرکت از جمله شرایط استفاده از حمایت‌های این صندوق است؛ همچنین فعالیت شرکت باید در زمینه فناوری برتر بوده و ارزش‌افزوده زیادی داشته و نباید سوءسابقه حرفه‌ای داشته باشد.

همدان 36 شرکت دانش‌بنیان دارد

صادقی با بیان اینکه استان همدان دارای 36 شرکت دانش بنیان است، گفت: از این تعداد، 13شرکت هنوز طرحی به صندوق ارائه نکرده‌اند؛ در صورتی‌که در این استان به طور متوسط باید 55 شرکت دانش‌بنیان وجود داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات ارزان به صورت قرض‌الحسنه و یا با 8 درصد سود زیر نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، پذیرش تضامین ساده‌تر، قبول ریسک بیشتر، سرعت بررسی بالاتر و عدم نیاز به آورده نقدی از جمله تفاوت‌های این صندوق با بانک‌ها است.



فارق التحصیلای دانشگاه

1:

سلام و البته ورودی دانشگاه هم همینطور هست.

دولت فعلی هیچ برنامه اقتصادی و کاریابی ندارد متاسفانه.


در کدام کشور و کدام دانشگاه دوست دارید تحصیل کنید


سلام

2:

درود.
مختص به دولت خاصی نیست دوست ارجمند.
این یک معضل همیشگی بوده هست و با نحوه ی تصمیمات در حوزه ی علم،کماکان نیز خواهد بود.


هر کی سوال حقوقی داره بیاد تو-


دانشجو(طنز)

3:

دانشجوی بیسواد هرگز نمی تواند کار پیدا کند .
نه مهارت و تخصصی دارد .
نه تجربه کار عملی ای دارد .
نه زبان خارجه ای بلد هست .
طرف مهندس مکانیک هست حتی نمی داند یک پیچ را چگونه می بندند !!! حتی اساتیدش هم نمی دانند چون در عمرشان یکبار هم آچار پیچ گوشتی دستشان نگرفته اند !!! ولی شده اند هستاد دانشگاه مکانیک !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا باید هستخدامش نمايند ؟!!! کسی به کسی پول مفت نمی دهد .
اساتید بیسواد که فقط روی کاغذ ادعا دارند و در عمل اندازه یک تکنسین خارجی هم توانایی ندارند و فقط به درد تدریس بی سوادی می خورند .
سیستم آموزش مبتنی بر نمره و مدرک و حفظیات و کپی کاری نتیجه اش همین هست .
سیستم اموزشی که خلاقیت را سرکوب ، و حفظ کردن و کپی کردن را از اول ابتدایی رواج می دهد نتیجه اش همین هست .

حکایت آشپز هایی هست که ده ها کتاب آشپزی را پاس کرده اند و مدرک آشپزی گرفته اند ولی در عمرشان یک نیمرو هم درست نکرده اند و از انجام اونهم عاجزند !!!


راهنماییم کنید ممنون میشم.

4:

دقیقا!!
یه مدت همکارم خارج از کشور بود بجاش من تو کارگزینی بودم چند روز.
ایرانخودرو هم معمولا به مدرک مکانیک واتومکانیک احتیاج داره.
یه سری میومدند برا هستخدام و قرلرداد و اینا
حالا پیچ و مهره که نه
ولی خب طرف فوق لیسانس بود،با کت شلوار و کروات و فلان اومده بود.
مباحث خیلی پیش پا افتاده ی دینامیکو نمیدونست
اتوکد و مکانیکال دسکتاپ بلد نبود.
لامصب تو کجا فوق لیسانس‌گرفتی آخه:))
دیپلمه داریم اینجا از من مکانیکال دسکتاپ و انگلیسی بهتر بلده!!ربطی به مدرک تحصیلی نداره سواد
مشکل اینجاس در دانشگاها بازه.با هر رتبه ای با هر معدلی میرن دانشگاه.
یه سریا هم که بدون کنکور میرن اصلا.....
وگرنه کسی که واقعا با سواد و متخصص و تاپ باشه.بیکار نمیمونه.
مبلغ چک حقوقشم میدن خودش بنویسه منتشم میکشن.
از هر هزار نفری که فارغ التحصیل میشن 5 نفرشون اینجورین.بقیه هیچی....


نامه‌های عاجزانه دانشجویان زیر برگه امتحان + عکس


راهنمایی در مورد انتخاب رشته کارشناسی ارشد

5:


البته یه چیز رو یادتون رفت علاوه بر نمره و مدرک سیستم اموزشیمان خیلی جاها مبتنی بر پاچه خواریست

6:

من دانشجوی فوق لیسانس دیدم که نسبت گرفتن بلد نبود :/

7:

من با ورودی دانشگاه مشکلی ندارم ولی با خروجی اش مشکل دارم .
وظیفه دانشگاه تبدیل بیسواد(در رشته ای) به باسواد هست .
اگر دانشگاه نمی تواند بیسواد را به باسواد تبدیل کند مشکل دارد .
کسی که چیزی بلد نیست وارد دانشگاه می شود مشکلی ندارد ، کسی که چیزی بلد نیست و از دانشگاه خارج می شود مشکل دارد .

مشکل اینجاست .
طرف رفته چهار سال زبان انگلیسی در دانشگاه خوانده و لیسانس گرفته ولی دو کلمه نمیتونه انگلیسی حرف بزنه !!!!! من به عینه این را دیده ام .

این موضوع را در هر کجای دنیا تعریف کنید همه دنیا می خندند .

خوب برای چه رفته دانشگاه .

این دانشگاه هست که مشکل دارد و نه دانشجو .

پس در دانشگاه چه غلطی می نمايند .

پس این همه کتاب و هستاد و کلاس و ...

برای چی هستند ؟! وظیفه دانشگاه آموزش دانشجو هست .

دانشگاهی که توانایی آموزش به هر دلیلی ندارد را باید درش را تخته کرد .


اگر برنامه هست طرف خودش در بیرون یا آموزشگاه برود و زبان انگلیسی یاد بگیرد ، پس برای چی به مدرسه و دانشگاه می رود ؟!!! آیا این نهایت حماقت و فضاحت نیست ؟! آیا این نهایت خودفریبی نیست ؟! آیا این نهایت ظلم و تباه کردن عمر و مال و سرمایه های کشور نیست ؟!
اگر کم هستعداد ترین انسان در باشگاهی مثل بارسلونا فقط چهار سال تمرین کند باز یک چیزی می شود ، این چه نوع دانشگاهی هست که خروجی و ورودی اش یکسان هست .

همان انسان بیسوادی که هیچ کاری از دستش بر نمی آید ؟! بعد هم با یک مدرک کاغذ پاره در دستش انتظار دارد در بهترین شغل با کمترین کار و بیشترین درآمد هستخدام شود !!!!

8:

این دلیلش این هست اگر معیار سنجش فقط نمره و مدرک باشد ، تقلب و پاچه خواری و پارتی بازی و ...

هم زیاد می شود .

ولی اگر معیار توانایی عملی باشد این چیز ها هم کمتر اتفاق می افتد .

9:

به نظرم اصلا سیستم پذیرش دانشجو توی کشور ما مشکل داره ...
منظورم همون قیف وارونس...
توی ایران برخلاف سایر کشورها برای ورود دانشجو به دانشگاه سخت گیریهای بیجایی میکنن و وقتی وارد دانشگاه شدی میتونی بدون هیچ درس خوندنی و راحت فارغ التحصیل بشی ....
یه مشت بیسواد وارد جامعه میشن ...

واسه همینه که داروی دکترها به جای درمان کردن، میکشه و ساختمون مهندسا با یه باد خراب میشه ....
گذشته از این موضوع سهمیه های مزخرفی که وجود داره ....

که اصلا نمی پرسن کار بلدی یا نه ...

اگه 4 تا کاربلد هم باشن باید پشت سد این پذیرش های سهمیه ای باقی بمونن ..

و یه مشت بیسواد برن سر کار فقط به صرف اینکه .....


10:

هیچ جای دنیا دانشگاه رفتن به آسونی اینجا نیست!
سومین کشور مهندس پرور دنیاییم.مهندسه اسمی!
طرف قبل از ورود به دانشگاه ،باید یه تستی بشه ازش تا ببینن این بابا اصلا قابلیت فهمیدن چیزی تو وجودش هست یا نه
مشکل هستادا هم هستند.استادای امروز همون دانشجو های بی سواد دیروزن.انتطاری ازشون نمیره نظارتی هم روشون نیست.
مشکل بعدی هم علاقه اس.هیچی و هیچکس سر جاش نیست کسی سمت علایقش نمیره.طرف نگاه میکنه ببینه چی قبول میشه بره همونو بخونه.بنابراین انگیزه نداره.ته کلاس تو خواب حرف میزنه....فقط خواسته زودتر پاش به دانشگاه باز شه ببینه این دانشگاه دانشگاه که میگن چیه.
وگرنه کسی که با علاقه و انگیزه بره دانشگاه،حالا هستاد هم بی سواد باشه،خودش میخونه،تحقیق میکنه،میره کلاس خصوصی تا بفهمه،زحمت میکشه،خرج میکنه براش
ولب خب میگم که فعلا فقط دانشکاه رفتن مهم حالا چه رشته ای و چه دانشگاهی،زیاد مهم نیست برا کسی

11:

علت بیکاری فارغ التحصیلان این هست که اولا مهارتی نیاموخته اند(چون برخلاف تصور در ایران، این وظیفه دانشگاه هست که مهارت آموزش دهد نه صنعت.

صنعت کلاس درس نیست اون هم با این رقابت جهانی در کیفیت و قیمت.

صنعت جای درس پس دادن هست نه درس خواندن)
دوم اینکه احتمالا چون آموزش تنها بصورت تئوری بوده، دانش آموخته 50 % اونچه امتحان داده هم فراموش کرده هست.

پس راه حل این مشکل این هست که دانشگاه ها تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی کامل و مدرن داشته باشند(تقریبا غیر از 5-6 دانشگاه در ایران بقیه از این لحاظ تعطیل هستند!!) تا هستاد بتواند آموزش عملی و مهارتی داشته باشد.

وقتی دانش آموخته مهارت نداشت، صاحب کسب و کار هم که دیوانه نیست و پولش را از سر راه پیدا نکرده که حقوق مفتی بدهد.



پس بنابراین کسی از این جوانان شاغل نمیشود نه بخاطر خودش، بلکه بخاطر سیستم اشتباه در آموزش و پرورش و وزارت علوم

حالا چند صد سال دیگر آموزش عملی و کارگاهی در ایران پر رنگ تر از آموزش تئوری خواهد شد، خدا تنها میداند و حالا حالا حالا با این وضع، بیکاری در ایران کم نخواهد شد.


12:

هیچ جای دنیا در دانشگاه مهارت آموزی انجام نمیشه..همین درسایی که در ایران هست در امریکا هم داده میشه و 30 سال پیش هم همینجوری بوده ولی میتونستن شاغل بشن...این بحث عدم مهارت رو آقایون برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت میگن...مشکل اقتصاد و عدم توسعه یافتگی کشور هست و البته فساد و بی اعتنایی به امت...


13:

بخاطر اینه که در کشور ما چیزی بنام کشف و معرفی هستعداد وجود ندارد.
نه سیستم آموزشی هستعداد شخص رو کشف و به خود شخص و خانوادش معرفی میکنه ،
و نه خود شخص و خانواده و فرهنگ جامعه این ظرفیت رو داره که واقعیت رو قبول کنه .
همه برای همه کار ساخته نشده اند .
یکی در نقاشی هستعداد داره ، یکی در ادبیات ، یکی در موسیقی ، یکی در پزشکی ، یکی در فوتبال ، یکی در ریاضیات ، یکی در کشتی و الی آخر .
در کشور ما
کسی که در ادبیات و شعر و شاعری هستعداد داره میره ریاضیات می خونه !
کسی که در وزنه برداری هستعداد داره میره ادبیات می خونه !
کسی که در مهندسی هستعداد داره میره پزشکی میخونه !
کسی که در ورزش هستعداد داره میره زبان فرانسه می خونه !
کسی که در عملگی هستعداد داره میره میشه هستاد دانشگاه !

هم امت ما هنوز به این درک نرسیده هست که همه برای همه کار آفریده نشده اند و هر انسانی هستعداد متفاوتی داره
و هم سیستم آموزشی چنین عملکردی ندارد .

در کشور ما همه می خواهند دکتر - مهندس بشوند (البته اخیراً فقط دکتر) فقط و فقط بخاطر درآمد و موقعیت مادی اش و نه برای علاقه و هستعداد خوشون یا خدمت به امت .
علت این هم اختلاف درآمد مشاغل مختلف هست که هستعداد و علاقه رو فدای خیالات می نمايند.

14:

شرایط 30 سال قبل با الان متفاوته .
پدربزرگ من دیپلم داشت ، یک شغل بالای حکومتی در اون وقت داشت و خیلی هم به دیپلمش افتخار میکرد .

شاید اون موقع کمتر از یک % جمعیت دیپلم داشتند .

پدر من فوق دیپلم داشت رئیس یک اداره دولتی بود .

کارمنداش هم دیپلم و زیر دیپلم بودند .

شاید چند % جمعیت دانشگاه رفته بودند.
الان همه دکترا و فوق لیسانس هستند و فوق دیپلم میشه آبدارچی و نظافت چی .

دیپلم بیسواد محسوب میشه .
دروس 30 - 40 سال قبل برای اون وقت کاربرد داشت ولی برای الان کاربرد نداره.
کسی که اونوقت فارغ التحصیل میشد مثل آب خوردن هستخدام می شد و حین کار در چند سال اول آموزش می دید و سپس چند سال یک کارشناس متخصص و باسواد می شد .

الان اینگونه نیست ، کارفرما ها نفر آماده می خواهند ، کسی را می خواهند که متخصص باشد و مهارت داشته باشد و نه کسی را که صفر کیلومتر هست و بخواهند آموزشش دهند .
کشور از نظر جمعیت و جمعیت تحصیلکرده رشد کرده بخصوص رشد ناگهانی ولی از نظر اقتصادی و صنعتی رشد چندانی نکرده هست ، بنابراین برای این خیل عظیم جمعیت دانشگاه رفته شغل وجود ندارد.
دانشگاه ها هم کیفیت لازم را ندارند و خروجی های خیلی ضعیفی دارند .

اگر جایی مثل عسلویه تشریف ببرید مشاهده می کنید که اکثر کارشناسان خبره و کلیدی پروژه ها خارجی هستند و نهایتاً مدرک لیسانس دارند ! ولی ما با این همه فارغ التحصیل فوق لیسانس و دکترای داخلی کسی را اونجا نمی بینیم .

چرا ؟ چون فارغ التحصیلان دانشگاههای ما به درد نمی خورند .

حتی در باغ هم نیستند چه برسد به متخصص بودن !!!

15:

هر چی امت کمتر بدونن بیشتر سرشون کلاه می ذارن این سیاست تندروها برای جلوگیری از پیشرفت کشوره
تا خودشون بخورن و به ریش امت بخندن.

تا تندروها رو از قدرت خارج نکنیم این بحثا بی فایدس

16:

در همه کشورها حتی امریکا که بهترین دانشگاهها رو داره فارغ التحصیلان از اول مهندسین خبره نیستن و در حین کار و در صنعت رشد مینمايند..همین فارغ التحصیلان ایرانی که شما میگی کاربلد نیستن سپس خروج از کشور مشغول کار میشن و تخصص پیدا میکنن..البته قبول دارم دانشگاههای آزاد و غیر انتفاهی و علمی کاربردی اضافه هستن ولی الان دیگه دانشجویان نخبه دولتی هم سپس فارغ التحصیلی در بدر میشن...
این مسئله عدم مهارت فارغ التحصیلان رو مسئولان کشور مطرح کرن تا سر جوونایی مثل شما رو کلاه بذارن...متاسفانه کشور ساوقتدهی مناسبی نداره و بدنبال رفع مسئولیت هستن...


17:

عجیبه
خب درب دانشگاهها رو ببندند
وقتی جذب نمیشوند بدتر اعصاب و روانشون بهم میریزه و جرم و جنایت بیشتر میشه که!
هرسال یه دانشگاه جدید تاسیس میشه علمی کاربردی منطقه آزاد علمی کاربردی شهرداری؛علمی کاربردی جهادکشاورزی، غیر انتفاعی فلان موسسه و .............

از هر 100 نفر یک نفر در ازمون های هستخدامی قبول میشود یعنی با صراحتا فراخوان میشه که برنده شدن در قرعه کشی های موسسه مالي شاید احتمالش بیشتر باشه از قبولی در هستخدامی های کشور!


18:

این مورد آخری را درست فرمودید ، من یک وقتی برای مصاحبه هستخدامی به یه جای دولتی رفته بودم ( پروژه واحد جدید کارخانه) ، طرف از من حداقل 6 سال سابقه کار و همچنین مقاله بین المللی ! در اون زمینه می خواست تا تازه از من رزومه قبول کنه برای بررسی کردن !!!،
بعداً برنامه شد من بعنوان کارآموز (مفت و محدود) برم اونجا ، متوجه شدم طرف پنج تا برادر داره همشون هم زیر دیپلم و نهایتاً دیپلم هستند ولی اونجا با حقوق بالا و کار پشت میز نشینی هستخدام شده اند !!! .

حتی یکیشون تازه خدمتش تموم شده بود و سرباز صفر بود و هنوز کچل ! اومده بود هستخدام شده بود زیر سایه برادر سپ ..

یش ! تو اون کارخانه .

مدیر فنی اون کارخانه دولتی خیلی بزرگ مدرکش سوم راهنمایی بود !!! موارد مشابه خیلی زیاد دیده ام .

ولی خوب من نوعی که پارتی و آشنا ندارم ، مجبورم حتماً تخصص و مهارتی پیدا کنم تا بتونم کار پیدا کنم وگرنه سرم بیکلاه می مونه .

طرف پسر و برادر و فامیل بیسوادش که حتی دیپلم ندارند رو به مهندس مملکت ترجیح میده !!! نمیشه با این آدم ها در افتاد یا رقابت کرد (همه شان س .

.ی و اط ...ی هستند و مثل یک باندند) مگر اینکه من چیزی بلد باشم که انها مجبور باشند من رو هستخدام نمايند.

وگرنه باید از کشور مهاجرت کرد و رفت .

19:

برای چی تخته نمايند ! هی دارند بیشترش هم می نمايند !
مشغولیت و گرفتاری از این بهتر !!!

20:

ای کاش این رو هم می فرمودین که % تنبلی و تن پروری دانشجویان ایرانی از کشورهای اروپایی و امریکایی 3423 برابر بیشتر هست.


21:

درود
دلیل اصلی اینست که در این چند دهه همه به این اندیشیدند که با پدیدار شدن دانشگاهای گوناگون دیگر درس مطالعهاز اون با هستعدادها و نمونه ها نیست و هر کسی اینجا پذیرفته نشد دست کم یکی دو جای دیگر پذیرفته خواهد شد.

اینگونه بود که ارزش پیشه های دیگر که پایه شان مهارت و چیره دستی بود، کم کم جای خود را به پشت میز نشینی و این چیزها داد.

حتی همان آبدارچی هم هنگامی که دید م یتواند پاره وقت به کارشناسی ارشد و حتی دکترا دست پیدا کند دیگر حق خود می دید به کار در آبدارخانه ناندیشد..کاش از همان آغاز به این نکته م یاندیشیدند که مگر کشور به پیشه های دیگر نیاز ندارد؟!! چرا کسی پیش از پیدایش دانشگاههای گوناگون اندکی به این روزها و بیکاری مدرک بگیران نیاندیشید؟!!!

پ.ن.

چه می شد اگر اون هنگام که دانش آموزی در دانشگاه دولتی پذیرفته نمیشد به سراغ بازارکار میرفت نه اینکه بخت خود را در دانشگاههای دیگر یکی یکی بیازماید؟!!

22:

هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک

23:

در کشورهایی که اقتصاد سالمی دارن و سرنوشت جوان براشون مهمه برای تک تک جوانان و نیروی کار برنامه ریزی میکنن نه اینکه دانشگاههای پولی بسازن و جوان رو بفرستن دنبال نخود سیاه تا ازشون کار و زندگی نخواد...متاسفانه امت ایران به حقوقشون آشنا نیستن و نمیدونن این ملاها چه بلایی بر سرشون آوردن...این بحث عدم مهارت و غیره هم دیگه قدیمی شده و کارساز نیست حتی اگه کسی مهارت هم نداشته باشه باید بتونه یه کار ساده جور کنه که زندگیش بچرخه که بدبختانه تو این کشور کار ساده هم بسختی گیر میاد..بازار هم که افتضاحه و دست زیاد شده...در این شرایط سه راه بیشتر نیست یا باید انقلاب کرد یا مهاجرت و یا خودکشی..
راه دیگه ای بنظر کسی میرسه؟

24:

متاسفانه خودم دانشجو بودم و واقعا اوج سرگردانی رو سپس فارغ التحصیلی با تمام وجودم حس کردم مثل یه بچه ی راه گم کرده ای بودم که برای پیدا کردن والدینش صبح تا شب داشت پرسه میزد حیف حیف وهزاران حیف پول و وقت

25:

در یک کلام باید فرمود درس مطالعهو دانشگاه رفتن و لیسانس و فوق لیسانس گزفتن دیگر کاملا بی فایده هست

26:

حالا باز خوبه ما یونی دولتی بودیم و زیاد پولی خرج نشد هر چند خود رشتمون ماهیتش پر خرج بود
ولی من وقتی فک می کنم میگم حیف اون وقتی که هدر شد
یعنی سوز داره ها
یادمه شب نمیخوابیدیم تا صبح بعد پا میشدیم میرفتیم دانشگاه و تا هشت شب یه بند کلاس داشتیم ,اون همه ببخشیدا خر حمالی بی خود که برا هستادا کردیم واقعا سوز داره :\
این شب بیداریا مختص شب امتحان که نبود من یادمه از هفته دوم شروع دانشگاهم اینطور بود

دقیقا بعد فارغ شدن میفهمی هیچی نمیدونی

27:

ای کاش یکم دوستان بیشتر فکر نمايند که وقتی تو هر کوچه و خیابون یک دانشگاه علمی کاریردی و یا سما و ازاد و حتی پردیس های بی کیفیت راه افتاده نباید انتظار داشت همه فارق تحصیلان جز جامعه اماری باسوادها باشند.البته مواردی هم دیده شده که افرادی که در دانشگاه ازاد و ...تحصیل کردند بسیار نخبه بودند.هرچند این شرایط در امریکا هم وجود داره و دولت و نهادهای اجرایی فکر های بکرط گزده اند از ما که گذشت ولی دانشجویان عزیز به دنبال افزایش بار دانش خودشون باشند البته با این شرایط رکود و سهمیه بازی مشاغل سطح بالا به ماها نمیرسه...

28:

درود..
البته این متن فرموده ی بنده نبود و بنده فقط منعکس نماينده بودم.
اما بدون تردید اگر نظر بنده را بخواهید با حضرتعالی موافقم اما نه به این شوری و % مورد نظرتان.


29:

پروفسور مجتبی شمسی‌پور که حالا در نیمه دوم دهه ششم زندگی خود برنامه دارد و بیش از 120 دانشجوی دکترا را برای خدمت به ایران تربیت کرده هست، دغدغه‌های فراوانی دارد که این را به محض حضور در اتاقش با جمله « کمی کلافه هستم از اوضاع» نمایان می‌کند.

بدون اینکه سوالی بپرسم شروع به طرح گلایه‌هایی از وضعیت کنونی عرصه علم و فناوری می‌کند و معتقد هست در این زمینه برنامه‌های قابل قبولی که منجر به رشد علمی، صنعتی و اقتصادی لازم بشود در ایران وجود ندارد.

به نقل خبرگراری دانشجویان ایران(ایسنا)، وی صراحتاً مطرح می‌کند که جامعه ما متأسفانه با نوعی افول اخلاقی-فرهنگی مواجه هست که بخش علم و فناوری نیز از صدمه اون مصون نمانده هست.

این هستاد دانشگاه که به عنوان چهره ماندگار شیمی نیز شناخته شده، از اینکه مقابل معتبرترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه شهرستان تهران قدم به قدم بازار خرید و فروش انواع سرقت‌ها و تقلب‌های علمی صورت می‌گیرد و حتی کار به ارائه «بسته ارتقاء» برای اعضای هیأت علمی نیز رسیده هست بسیار نگران هست.

او می‌گوید چطور مسئولان این تخلفات را نمی‌بینند در حالی که همه شهروندان هر روز شاهد اون هستند و عده زیادی نیز به معاملات مربوطه مشغولند؟ چطور برخورد قضایی با این حجم تخلف صورت نمی‌گیرد اون‌هم تخلفی که نه تنها آبروی ما را در عرصه‌های علمی جهان می‌برد بلکه صدمات غیر قابل جبرانی به جایگاه علم و فناوری در کشور وارد می‌کند؟

وی گریزی هم به مذاکرات جاری و تاثیرات اون بر عرصه علوم و فناوری هسته‌ای می‌زند و می‌گوید: ما به برکت انقلاب اسلامی و بذل مال و جان بهترین جوانان این مملکت در سه دهه گذشته دستاوردهای علمی بزرگی داشته‌ایم که در رأس اون دستیابی به دانش فنی غنی‌سازی سوخت و رشد بی‌نظیر صنعت هسته‌ای هست.

امیدوارم بتوانیم چُنان عمل کنیم که جوابگوی تاریخ پر‌افتخار این مرز و بوم در مقابل نسل‌های آینده باشیم.

پروفسور مجتبی شمسی‌پور همچنین معتقد هست برخی افراد اصلاً نمی‌دانند "آی اس آی" (مخفف موسسه اطلاعات علمی) چیست یا چگونه موجودیست و بعد در مقابل اون جبهه‌گیری می‌نمايند.

لازم هست بدانیم مانند آینه منعکس نماينده دستاوردهای علمی دانشمندان ما و کشور ما در مقایسه با سایرین هستیم.

اگر کسی چیزی برای ارائه نداشته باشد آینه هم چیزی را منعکس نمی‌کند و این خود شاید یکی از دلایل اصلی حمله به این غول بی‌شاخ و دُم و انکار و تکذیب اون برای پاک کردن اصل صورت مسئله هست.

دکتر شمسی‌پور معتقد هست ما در عرصه علم و فناوری رشد بسیار چشمگیری داشته‌ایم که متأسفانه امروزه به سمت کُند شدن هست.

او تاکید دارد چطور می‌شود ما پهپاد با اون فناوری پیچیده را طراحی و مدل کنیم و بسازیم اما از انجام تولید کالاهای بسیار ساده وامانده باشیم به طوری که امت ما نیازمند تحمل سالیانه بیست میلیارد دلار کالای قاچاق برای تهیه نیازهای بعضاً اولیه زندگی خود باشند؟ چطور می‌توان این را برای افکار عمومی توجیه کرد؟

یکی از دستاوردهای این هستاد دانشگاه طی سالیان اخیر عدم مهاجرت شاگردانش به خارج از کشور بوده که البته این خود یکی از افتخارات ایشان بوده هست.

هستاد به طعنه می‌گوید که این شاید نوعی ظلم در حق اونها بوده که اگر از رفتن منع نمی‌شدند شاید امروز در بهترین و پر‌بازده‌ترین سنین عمر خود مجبور به تحمل این همه بی‌کاری و دربدری نمی‌شدند!

ما «فرار مغزها» نداریم؛ اونچه وجود دارد «فراری دادن مغزها»ست - ایسنا

30:

بارانی عزیز،

اینا به بورسیه های نخبه ی مملکت هم رحم نمی نمايند! چه انتظاراتی دارید شما!!
تاره جالب تر اظهارات معاون علمی رییس جمهوره!
نوشته اصلي بوسيله reza81 نمايش نوشته ها
درود.
مختص به دولت خاصی نیست دوست ارجمند.
این یک معضل همیشگی بوده هست و با نحوه ی تصمیمات در حوزه ی علم،کماکان نیز خواهد بود.
البته که نیست ولی بالاخره بی تاثیر هم نیست

ما کشوری بودیم که ۱۳ برابر متوسط جهانی تولید علم داشتیم رضای عزیز!!ما حتی از ترکیه هم عبور کردیم ولی در حال حاضر با اجازه ی شما در یک رکود عظیم به سر می بریم به حدی که از عربای فسقلی جنوب کشور هم عقب افتادیم!!

اگر دولت ها نقش خاصی ندارن چطور هست که همین ایران چند سال پیش ایرانی بود که رییس آکادمی علوم ملی فرانسه می فرمود «ایران هر شش ماه دنیا را مبهوت میکند؟!».

همین الاون ماهواره رو بچه ها ساختن ولی دولت اجازه ی پرتاب نمی ده تا باز غربی ها چیزی بهش نگن و برجامش و پاره نکنن...!
یادمه وقتی دکتر دانشجو روی کار اومدن فرمودن همه چی خراب میشه! بعد که نشد فرمودن حالا چ فرقی کرد! بعد که تولید علم انجام شد فرمودن خب حالا شد که شد! این علم به چه دردی می خوره و وقتی بهانه های بنی اسراییلی به اینجا رسید این تولید علم به شکل سلول های بنیادی و موشک و ماهواره و انرژی هسته ای بروز کرد و بعد فرمودن این پیشرفت ها موجب خشم غرب (بخوانید آمریکا!) میشه...

در واقع اینا راهکارشون این هست که ما بشینیم و بمیریم! و فکر نکنید این که ظلم عظیم بورسیه ها و جوانان مملکت یک اشتباه بود که اگر بود برخورد می شد و عامیلن اصلی این اقدام زشت رو ترفیع دولتی نمی دادن!

چند روز پیش معاون علمی محترم(!) علمی رییس جمهور فرمودند اقدامات کافی هست و جوانان زیاده خواه شدند و شما(کارشناسان برنامه که همگی اساتید دانشگاه های کشور بودن) بی جهت به زیاده خواهی ها دامن نزنید!!
نکته اینجا هست که وقتی مجری پرسید در وقت شما چند تا شرکت دانش بنیان به این دو هزار و چند صد واحد اضافه شد که معاون جا خورد و فقط سکوت کرد!!

31:

این همه دانشگاه برای چیه غیر از اینه که واسه خودشون کاسبی راه انداختن پول جوونای امت رومیگیرن یه مدرک الکی بهشون میدن نتیجش همینه که بیسوادها همه سرکار هستن و به شغل های عادی و تجربی مشغول میشن اما تحصیل کرده ها نشستن منتظر هستخدام

32:

این تقصیر دانشجویان و دانشگاهیان نیست....تقصیر کسانیه که چنین سیستم آموزشی رو تدوین کردن ، هستادی تو کلاس میفرمود تو کشورهای غربی باید بهترین رتبه رو تو کنکور بیاری تا بتونی تو رشته مدیریت قبول بشی ،،،جالب اینکه رشته های پزشکی رو میتونی با رتبه پایین تری هم قبول بشی ، اما تو ایران برعکسه....و نتیجه اش هم همین وضعیت فعلی ایران میشه ...


33:

بنظر من فیلتر کشکی ورود به دانشگاه عامل اصلی این مشکل هست خیلی ازاین افراد نه سطح علمی قوی ایی دارند ونه توانایی انجام حمالی انتظار سر کاررفتن هم دارندبطور مثال 99%شان خبرندارند که اصلا مهندسی خوانده اند که طراحی نمايند نه حمالی ولی نه توانایی طراحی دارند(چون بی سوادند)نه توانایی حمالی(نازنازی باراورده شده اند) اگر بخیلی ها بگویی نرم افزارچی بلدی ورد را میگویند!
چیزی که دراموزش عالی ایران مشاهده میشود تحصیل افراد نالایق فقط وفقط بجهت کسب مدرک هست طرف طریقه محاسبه یک گشتاورساده رانمیداند شده مهندس مکانیک!طرف فرق جمع زدن خازن متوالی وسری را نمیداند شده مهندس برق یااینکه اسم فوگاسیته هم به گوشش نخورده بادی به غبغب می اندازد که مهندس شیمی هست حالا میخواهد طراحی هم بکند!!!!خیلی از مهندسها بایک امتحان حسابان ساده در مهندسیشان مردود میشوند ادعا مینمايند کلاس هم میگذارند هرجایی هم کارنمینمايندبعد هم زمین واسمان رافحش میدهند !

بایستی برای ورودافراد به دانشگاه کمی حساستر عمل شود تحصیل به هیچ عنوان نباید بعنوان یک حق حساب شودچون اینجوری حق کشورتضییع میشود.

34:


احسنتم ...........


35:


درود

درست هست...در بیشتر همان کشورها با اینکه دانشگاههایی هم هست که می توان بی آزمون در اونها پذیرفته شد هم باز به پایان رساندن دوره آسان نیست برای همین هر کسی اونجا نمی رود آموزش ببیند.

اینجاست که بیشتر اونها که توانش را دارند به دانشگاه می روند و دیگران بختشان را در آموختن مهارت و یک پیشه درآمدزا که زندگی و آینده شان را بسازد، می آزمایند.اینست که آموزش دیده بیکار اونجا به اندازه کشور ما فراوان نیست.


36:

شمام چقدر آدم شوخ طبعی هستی:)

ظلم عظیم به نخبگان علمی در این دولت بود و اتفاقا به بانیان اون هم ارتقا دادن و بر عکس دولت خردمندان عادل که رشد علمی ما ۱۳ برابر متوسط جهانی بود در دولت ژنرالای تدبیر و اعتدال با اجازه تون با رکود علمی مواجهیم و در شاخص های علمی حتی از اعراب هم عقب افتادیم...(اینا فرموده ی خود دولتیها و یا رییس ستاد امتی خود روحانیه:))
البته همه شم تقصیر احمدی نژاده:)))

با تشکر
راستی هر وقت یاد شعار روحانی مچکریم میفتم بی اختیار یاد شعر مولوی میفتم که می فرمود:
خر برفت و خر برفت و خر برفت

37:

بی سوادی برخی هستادان = بی سوادی دانشجویان
از ان طرف سیستم معیوب اموزشی طوری هست که
تنها سختی ان ورود به دانشگاه هست !!! بی سواد مطلق
هم که باشند کارشناسی و ارشد و حتی دکتری را نیز راحت
دریافت می نمايند به شرط اینکه فقط بتوانند وارد دانشگاه شوند !!

38:

به نظر میرسه اگر کسی در دانشگاه خوبی قبول بشه و روزانه هم باشه به اون میگن دانشجو.

مثل تمام کشور های دنیا.
سپس فارغ التحصیلی هم به همشون در جاهای خوب کارهای خوب و نون و آبدار می دن.

البته اگر برن دنبال کار هستخدامی که معمولا این جور دانشجوها اونقدر خلاقن که خودشون برای خودشون کارآفرینی می کنن.

می مونن یه سری سیاهی لشگر که معمولا اگر دختر باشن برای فرار از ازدواج و قبول مسئولیت و اگر پسر باشن برای فرار از خدمت سربازی و فرار از قبول مسئولیت میرن دانشگاه های سطح پایین.

دقیقا اینها همون هایی هستن که بهشون میگن نوخاله.

چون نه سواد دارن نه پول فقط زبانی دارن به درازای جاده ابریشم.

بابا جون من اگر چاه آب نداره رودخونه رو هم بهش وصل کنی آبدار نمی شه.

چاه باید خودش آب داشته باشه.

ضمنا دانشگاه مثل دبیرستان نیست که هستادا بیان جزوه بگن.

دانشجو یعنی باید خودش بره و دانش رو بجویه یا بجوره (به قول برادران اصفهانی)

این بود انشای من.




39:

همه مطالب شما درسته .

اما دو تا مشکل پايه ی یعنی سیستم اموزشی و هستاد
پابرجاست .

هستادی که اطلاعاتش مربوط به دهه 50 میلادی هست مسلما نمیتواند کمک حال دانشجویی
باید که می خواهد علوم سال 2016 را یاد بگیرد .
همچنین دروس مربوط به دهه 40 میلادی هم امروزه به درد نخورد هست .

به قول شما اگر دانشجو بخواهد با سواد باشد اول زبان انگلیسی و دوم تحقق شخصی
وگرنه با همان علوم دهه قبل بزرگ میشود .



مثال تکنولوژی معدنی ما مربوط به سال های 1350 شمسی هست همان سالی که اولین
تحرک معدنی کشور رخ داد .

الان علوم ما بسیار کهنه و فرسوده شده اند .
کشور هایی مانند ترکیه از نظر معدنی بسیار از ما جلو تر هستند با وجود اینکه کشوری
معدن خیز محسوب نمیشود .


40:

هیچ چیز بدرد بخوری تو دانشگاهای ایران به دانشجو یاد نمیدند فرقی نمیکنه سراسری باشه ازاد باشه یا ...

فکر نمیکنم شما حتی وارد بازار کار ایران شده باشید تقریبا تمام دانشگاهای ایران به صورت تئوری (نه عملی) اموزشهای خودشون رو به دانشجو القا مینمايند هیچ انسانی نمیتونه به صورت تئوری یه کاری رو یاد بگیره .


71 out of 100 based on 51 user ratings 701 reviews